Medverkande

Medverkande

Låt oss presentera följande medverkande.

 

Marie Selander

Konstnärlig ledare. Kompositör, solist och berättare

 

Under sin över 50 åriga verksamhet i det svenska musiklivet har Marie Selander hunnit med

väldigt mycket och lämnar många spår. Från den kvinnliga popgruppen Nursery Rhymes på 60-talet, folk-och världsmusikgrupperna Låt & Trall och Vargavinter på 70- 80 talet, vidare till en professur på Sibelius Akademien i Helsinki och kompositioner för nordiska ensembler. Tillsammans med dramatikern Ingegerd Monthan skrev hon föreställningen ” O Fåglastad – ett andens badställe om Kvinnliga Medborgaskolan vid Fogelstad, vilken spelades 1997, 1998, 1999 och 2006. Att åter får samarbeta i produktionen ”Kvinnorna och staden” efter Kerstin Ekmans böcker har inneburit en stor glädje och musiken har getts en medryckande och överraskande musikalisk dräkt . Hennes impulser och inspiration kommer från en bred musikalisk palett som innehåller tidig blues, 60 tals rock,svensk folkmusik/världsmusik, fri improvisation och klassisk musik. I denna föreställning har dessa ingredienser smält samma till egensinnig musik som har tydlig personlig prägel.

Marie Selanders musikskapande har belönats många gånger. Hon har bl.a. tilldelats Dagens Nyheters Kasper pris och Expressens stora musikpris Spelmannen.

Hennes bok ”Inte riktigt lika viktigt? Om kvinnliga musiker och glömd musik” fick STIM:s skriftställarpris 2013.

 

 

Elisabeth Ask är verksam som pedagog i flera olika sammanhang, men hennes huvudsakliga arbetsplats är Viadidakt Arbetsmarknad i Katrineholm. Hon är utbildad vid Musikhögskolan i Örebro samt Musikhögskolan i Trossingen, Tyskland. Elisabeth är en rutinerad körledare och har sedan 2000 lett Fogelstadkörens arbete inför olika föreställningar. Hon har ett stort intresse för världens olika kulturer och sjunger och spelar gärna musik från olika musiktraditioner. I perioder blir det också eget komponerande och då oftast körmusik. Elisabeth bor i Sköldinge med man (pianisten!) och barn, men är född och uppvuxen utanför Lund i Skåne.

 

“En kvinna som jag beundrar är Maryam Mursal, en av Somalias mest kända sångerskor, idag 68 år gammal. Maryam Mursal tog sig fram som ung kvinnlig artist i en tid när det egentligen inte gick, men hon gjorde det ändå. Hon blev också Somalias första kvinnliga taxichaufför. När kriget kom flydde hon ensam med sina fem barn till Europa. Många kvinnor i världen hanterar oerhört svåra utmaningar och motgångar under sina liv, med livsglädjen i behåll. Maryam Mursal är en av dem och jag hoppas att jag en dag får träffa henne.”

 

 

Tuomo Haapala arbetar som fantasimissionär med hjälp av spel på

kontrabas, som komponist av vokal- och instrumental musik samt

musikdramatik,regissör av multikonstverk i de nordiska länderna.

Utifrån dem har han skrivit boken "Staden som scen-samarbete och

fantasi. Han skriver kontinuerligt artiklar,

iaktagelser och krönikor om samhällsföreteelser,kultur och musik.

Haapala är även uppfinnare och kreatör av finurliga musikinstrument.

 

En kvinna som har haft stor betydelse i mitt liv är min livskamrat sedan snart 45 år.

Marie Selander är den allra viktigaste inspiratören och tröstaren i mitt liv.

Vi har en duo med titeln "Trots och trötts".

 

 

Anders Wirén. Scenograf. Utbildad bla på Dramatiska Institutet och Operahögskolan. Anders har arbetat som frilansscenograf och kostymdesigner i 30 år på ett flertal teatrar i Sverige och Danmark. Bla på Norrbottensteatern, Västerbottensteatern, Teater Västernorrland, Örebro Länsteater, Scenkonst Sörmland m fl. Även med film/tv , utställningsformgivning, inredningsuppdrag, måleri och egen konstnärlig verksamhet med utställningar i Sverige, Frankrike och på Island

 

 

Judith Hollander växte upp i en familj med å ena sidan lagom tokiga akademiskt utbildade kvinnor (mormor lärarinna, mamma antropolog) och å andra sidan en pappa som tog över familjens firma vid 16 års ålder och

sedan alltid påstod att om han inte hade börjat jobba så hade han studerat, vilket jag betvivlar. Han var en doer och klarade sig bra med det. Jag avskydde studier och det akademiska livet. Började hänga med teatermänniskor. Hamnade på ”Vår teater” och ”Pistolteatern” som jag så småningom fick som gåva (med 90 000 i skulder). På den då berömda Pistolteatern hade det funnits ett par kvinnor före mig. En av dem var Ingrid

Edström. Vid slutet av 1960-talet blev hon chef för Barnredaktionen på TV 2. Hon såg till att Sverige producerade högklassig barnkultur, den bästa som fanns. Hon trodde på mig och presenterade mig för produktionsbolaget Moviemakers, gav mig boken ”Jentene gör uppror” av Åsne Seierstads mamma Fröydis Guldahl och bad mig dramatisera den. Denna serie blev Sveriges första feministiska TV-serie under namnet ”Tjejerna gör uppror”. Den såldes överallt i världen. Hon försvarade mig mot rätt omfattande kritik och när hon så småningom blev chef för Riksteatern anställde hon mig för att sätta upp föreställningen ”Herrar”.

Utan att på något sätt vara det formellt så visst var Ingrid Edström min mentor.

 

 

Ingela Kling, koreograf. Jag är uppvuxen i Hälleforsnäs, började dansa när jag var åtta år och 2005 var jag för första gången med i Kolhusteatern i Hälleforsnäs. Då som en glad dansande statist. Efter det har det blivit 6 år som koreograf och nu senast som producent till AIDA 2016.

Jag gick estet dans på gymnasiet parallellt som jag jobbade som danslärare på en dansskola i Eskilstuna och efter det har jag vidareutbildat mig till förskollärare. Så när jag inte repar här i Katrineholm eller hänger med min familj så dansar jag mig igenom dagarna med barnen på förskolan!

En kvinna som betytt mycket för mig är såklart maskrosbarnet som växte upp och blev min mamma. En kvinna som inte är rädd för att säga ifrån och en kvinna som alltid har ett lager med omsorgsfulla kramar.

 

 

Michael Mårtensson

Michael har sina rötter i Katrineholm och via amatörteatern och den lokala revyn tog han steget ut i ett professionellt yrkesliv på scenen. Han är utbildad vid musikteaterskolan i Bjärnum och har sedan dess frilansat.

Han har arbetat med många shower och en del musikal och TV både i Sverige och utomlands.

Han har bland annat medverkat i Jonas Gardells "Mitt enda liv", gjort huvudrollen i HAIR Drängen Alfred i Astrid Lindgrens värld under två år, jobbat på Cabaret Lorensberg i Göteborg. Turnerat i sex år som frontfigur och släppt fyra album med bandet Highlights. Även flitigt anlitad speaker för både radio och tv.

 

"Den kvinna som betytt mest för mig (Förutom min mamma) är utan tvekan Astrid Lindgren. Hennes fantastiska karaktärer utvecklade min fantasi och skaparlust som liten, och det lever kvar i mig än i dag. En av våra största inspiratörer någonsin."

 

 

Sara Edin

En mångsidig violinist inom pop, folk och worldmusic med kärlek till scen och performance.

F.n medlem i kabaretbandet Lindy & Bon Bon Band samt folkpunkbandet Crash Nomada.

 

Astrid Lindgren betydde mycket för Sara när hon var barn. Hennes galleri av modiga, självständiga och roliga flickor har inspirerat generationer av små svenska flickor.

 

 

Johan Karlsson är född och uppvuxen i Värmland närmare bestämt i Hagfors. Sina första pianolektioner tog han av sin farfar Tage, som bodde granne under uppväxtåren. Johan slutade aldrig att spela piano. Via musikgymnasium och Musikhögskola (där han träffade sin blivande fru) hamnade han i Sörmland och en pianolärartjänst på Kulturskolan i Strängnäs. Boendeorten har dock blivit Sköldinge - där han bor med sin familj.

 

“Den kvinna som betytt mest för mig är min mormor Docksy, hon födde tio barn och hade då följdaktligen väldigt många barnbarn. Ändå kände man sig alltid lika sedd, ihågkommen och älskad varje gång man hälsade på.”

 

 

Annika Olsson är uppväxt i Örebro där hon i tonåren började med amatörteater. Hon höll på i många år

och hennes övertygelse om att det var skådespelare hon ville bli bara växte! Hon kom

in på Teaterhögskolan i Malmö. Efter det har det blivit både teater,film och TV. Du kan ha

sett henne i “Grabben i graven bredvid”, “Klassfesten” “Torka aldrig tårar utan handskar"

“Beck - Steinar”.

 

Förra sommaren spelade hon sommarteater på Roma teater på Gotland i “En vintersaga" och

under året har hon arbetat på Pantomimteatern med en föreställning som heter “Hoppet - för

jag dog inte”. Den handlar om barn som måste fly ensamma och bygger på verkliga historier.

Annika beundrar människor som är övertygade om att de kan påverka och förändra där de ser

orättvisor, därför blir Annikas svar på frågan om vilken kvinna som betytt mycket för henne:

Malala Yousafzai - 15-åringen som sköts i huvudet av talibaner för att hon kämpade för

flickors rätt till utbildning, överlevde mirakulöst, fortsatte sin kamp och som 2014 fick Nobels

fredspris.

 

 

Vanja Holm

Masterutbildning i slagverk och improvisation vid musikhögskolan i Göteborg.

Har varit verksam sedan 1980 och har lång erfarenhet av turnerande med olika grupper och artister. Alltifrån jazz med Salamander,teatermusik bland annat på dramaten och riksteatern till showande med Kurt Olsson och Galenskaparna/After Shave.

Har spelat in skivor och medverkat i radio och tvprogram.

Vanja tycker också om att undervisa och driver Samspelsskolan Svängrummet i egen regi.

 

 

Cecilia Wennerström är känd för sin pionjärgärning som professionell kvinnlig improvisatör. Hon har spelat på jazzens huvudscener de senaste 35 åren och hennes musik är utgiven på Dragon och Four Leaf Clover samt senare år på egna märket Wela Records. Hon är flerfaldigt stipendierad av SKAP, STIM och Konstnärsnämnden. I år är hon aktuell med en återutgivning av frijazzgruppen Salamander från 1981 som fått topprecensioner, bl.a. i engelska Jazz Journal. Under 90-talet spelade hon mycket i flera projekt med Marie Selander, bl.a. med gruppen SNOW. Mest känt för den breda allmänheten är nog dock de många TV-programmen med Kurt Olsson och Damorkestern, i vilken hon spelade barytonsaxofon.

Cecilia spelar tenorsaxofon, barytonsaxofon och flöjt i Kvinnorna i Staden.

 

På frågan om vilken kvinna som betytt mycket, säger Cecilia I så fall vill jag säga Tora Dahl. Hennes böcker om Gunborg och även hennes självbiografiska böcker har påverkat mig mycket. Jag har haft lätt för att förstå och identifiera mig med den som går tyst och ensam och är underskattad av omgivningen, men är stark nog att till sist växa som person och följa sin bestämmelse.

 

 

Håll ut, det kommer mer information om våra fantastiska musikanter och aktörer!